sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Happy Week-end

TiTTIDii! Se on siinä! Kolmas viikko alkaa olla takapäin ja postaustahti on hidastunut, Aijai! Kiire on tekosyy, mutta mulla onkin ollut niin paljon kaikkea kivaa tekemistä, että tällä viikolla en ole kerennyt kirjoittamaan edes ajoitettuja postauksia. Pyrin kuitenkin päivittämään blogia aktiivisesti :)

Torstaina oli tosi kiva päivä! Mä viihdyin tosi hyvin meidän "Health Illness in Later Life"- kurssilla. Oon niin tyytyväinen, että uskallan siellä jo kommentoida asioita ja kysellä rohkeesti. Se ei todellakaan oo mikään helppo paikka, kun ihan tosi osaava ja ammattimainen professori sekä natiivit kanadalaiset kääntyy katsomaan suhun päin, kun avaat suusi. Toisaalta oon tosi kiitollinen siitä, että joudun vaan tekemään sen, joten kerta kerralta asioiden kommentoiminen ja keskusteleminen tuntuu vaan helpommalta.

Kerrottakoon, että tällä kurssilla meillä on käytössä opetuksessa PBL-tekniikka (Problem Based Learning). Se on uutta mulle, joten en oikein vielä osaa sanoa, että onko se mun mieleen vai ei. Tän PBL-tekniikan avulla keskustellaan joka asiasta ja tavallaan ryhmissä käydään läpi tiettyjä "ongelmia" kysymysten avulla. Se on vaikea selittää, mutta jos ootte kiinnostuneita niin googlettamalla löytyy varmasti lisää tietoa :). Kokonaisuudessaan oon ollut todella tyytyväinen tähän opetuksen tasoon, joka täällä on. Se on herättänyt mua ajattelemaan monia asioita Suomessa aivan eri lailla ja mulle on tullutkin paljon uusia ideoita koskien mm. meidän yliopiston  gerontologian kurssien kehittämistä. Musta tuntuu ihan tosi kallisarvoiselta saada tällainen mahdollisuus, että voin yhdistää Suomessa opitut asiat niihin asioihin, joita täällä opin.

Torstai-iltana mulla oli runsaasti ohjelmaa, sillä järjestettiin porukalla filippiiniläinen illallinen sekä lisäksi mä menin kokeilemaan Capoeiraa (se on sellainen brasilialainen liikuntamuoto, jossa yhdistyy kamppailu, tanssi ja musiikki). Ruoka ja seura oli erinomaista! Ja mitä nyt sanoisin Capoeirasta..... Siitä tuli mun uusi harrastus eli sen verran tykkäsin siitä ;)

  
illallista

Raikasta ja terveellistä

Argentiinalaista teetä
Lihaa ja pähkinöitä, nam!
Lihaa, special rice, salads..
Oli kyllä niin perinteistä Ulpun elämää taas, kun illalliselta juoksin Capoeira-treeneihin ja sitten ei muuta ku parin tunnin takas ystävien pariin. Mutta se ei haittaa, koska jos tiedätte miten hyvä fiilis on, kun löytää hyviä tyyppejä ympärilleen, niin kyllä heidän vuoksi mieluusti juoksee paikasta toiseen! Meille on muodostunut täällä sellainen pienempi porukka, jolla tehdään yhdessä kaikkee mukavaa. Näin ollen tällä hetkellä kyllä viihdyn erinomaisesti täällä :) P.S mites tää mun suomenkielen merkittävä huononeminen kolmen viikon aikana täällä, jes...

Perjantait on ehkä tällä hetkellä mun lempparipäiviä, koska mulla ei ole silloin lainkaan luentoja! Olihan mulla tällekin perjantaille paljon suunnitelmia, mutta nuha pääsi yllättämään ja päätin pitää vähän rauhallisemman päivän. Mä niin arvasin sen, että saan taas jonkun nuha/kuume-taudin, kun jokaikisellä luennolla oon saanut vieruskaveriksi juuri sen joka yskii ja niiskuttaa ihan koko ajan. Toivon ettei nyt tule sitä kuumetta sitten....

Lauantai oli vauhdikas päivä. Löysin yhden unohtuneen asian, joka pääsee mun inhokki TOP3-listalle nimittäin..... Pyykkien peseminen käsin. Kyllä, olen vältellyt kyseistä asiaa aivan vihonviimeiseen pisteeseen saakka ja se tuli nyt. Huh, oikeesti mikä homma tossa. Parin tunnin pyykkäämisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että astioiden tiskaaminenkin on mukavampaa... Mutta selviydyin ja nyt se on alta pois. Kyllä sitä osaa taas arvostaa pyykinpesukonetta siellä Suomessa! Täällähän voi ostaa tollaisen pyykkikortin, joka maksaa maltaita (ylläri!). Sen takia en halua hankkia ainakaan vielä sitä.. Eli siedän käsin pyykkäystä ainakin jonkin aikaa ;)

Lauantai-iltana meillä oli täällä kampuksella yhden espanjalaisen tytön synttärit. Voitte kuvitella, kun tollaiseen 22 neliöiseen huoneeseen tulee vieraita sellaiset 40 henkilöä. Oltiin kuin sillit suolassa ihan vieretysten seinää vasten :D Siihen lisätään vielä se, että porukka alkoi olla mukavasti hiprakassa, niin melutaso nousi sellaiseksi, etten kuullut yhtään mitään :D Meillä (sama porukka kuin torstaina) oli tosi kivaa kuitenkin siellä eteisen puolella, kun heitettiin läpyskää keskenämme. Noissa bileissä myös tutustui ihan mukavasti uusiin vaihtareihin :)

Ihan perustarjottavat
Musta oli myös tosi kiva kirjaimellisesti huutaa ja tavata mun nimi jokaiselle uudelle tuttavuudelle:
- Hi, my name is Ulpukka. Who are you?
- Hi, I am XXX. Sorry, can you say your name again?
- Yes of course, it is Ulpukka: U-L-P-U-K-K-A
- Aa, okay. I still didn`t get that... So difficult to pronounce... Do you have an English version of that?
- Well, no I don`t have but I understand that my name is difficult to say. So how about Ulpu?
- Agree! It might take a couple of times so I will remember that! But I try with the YLPY :)
- Yep, awesome! (Hmm..Ylpy, interesting :D )

Ylpy ei siis ole vielä paha, koska mähän olen ollut myös Ullrukka, Ulprukka, Ulrurukka, Ylpykka, Julpukka, Julrukka, Juplukka ja vaikka mikä :D Haha, ihan parasta viihdettä kuunnella, kun ihmiset täällä lausuu mun nimeä. Ehkä se on vaan toisille niin vaikea... Mut ne kenen kanssa paljon vietän aikaa, osaa sanoa mun nimen ihan oikein, poitsit heille! :)

Kun muut lähti jatkamaan iltaa Downtowniin baariin, me päätettiin jäädä kampukselle. Jos täältä lähtee Vancouverin keskustaan niin yhden suunnan matkaan menee n.45-60 minuuttia. Sitten siihen vielä olisi pitänyt lisätä jonotusaika baariin (joka ilman "nimeä listassa"- tilannetta voi olla n.1h) jne.. Joten siksi me ei jaksettu yksinkertaisesti lähteä säätämään. Mentiin hengailemaan vähän isommalla porukalla saksalaisten tyttöjen asunnolle, josta sitten jatkettiin vielä takaisin tänne meidän Townhouse-alueelle. Ylläri, että mulle tuli taas kerran nälkä (kun ei tää ruoka pidä näläntunnetta kauaa poissa! Siihen vielä voi lisätä 4krt/viikko salitreeni + muun ulkoilun), niin tehtiin tällasta kiinalaista pikaruokaa Paloman kanssa:

Oli tää ihan hyvää

Fast Night Snack
Ilta oli kokonaisuudessaan ihan tosi hauska! Mä oon niin onnellinen, että oon saanut tutustua näin hienoihin ihmisiin täällä. Meillä on monen kanssa ihan samanlainen huumorintaju, joten mun vatsalihakset on ihan kipeenä nauramisesta :) Fiilisteltiin myös meidän tulevaa reading breakkia! Voin sen verran paljastaa, että ootan innolla meidän tota lukulomaa, koska ollaan suunnittelemassa porukalla sinne ehkä ihan siisteintä reissua ikinä! Toivotaan nyt, että me löydetään hyvät lennot ;)

Ei kommentteja: