tiistai 21. helmikuuta 2012

Tunnekuohu

Tässä mielentilassa mun ei kannata tehdä mitään päivitystä, mutta antaa mennä. Otan riskin.

Jännittävää, ärsyttävää, ahdistavaa, huojentavaa, helpottavaa, vapauttavaa, PAM! Kaikki nää oli tänään päällänsä. Mun midtermssit alkoivat eli suomennettuna välitentit. Miten sen nyt sitten ottaisi?
yöllä 02.30
Kun haluan tehdä jotain kunnolla niin päätän asian ja toteutan sen. Päätin, että haluan selvitä näistä välitententeistä ja oikeesti luin ihan älyttömästi. Luin aamulla, päivällä, yöllä. All the time. No oliko sen arvoista?
Kirjastossa 20.30
Mulla kuuluu kahteen kurssiin: Adulthood and Aging sekä Health Care Issues for Minority Older Adults välitentit. Mulla ei siis ollut minkäänlaista aavistusta tenttien tasosta täällä, kaikki vaan aina sanoo, että tentit on vaikeita ja jos haluat päästä läpi niin lue, lue ja lue! No tottakai haluan päästä niistä läpi, joten aloitin ajoissa mun lukuprokkiksen eli hyvissä ajoin ennen Seattlen reissua.
Kirjasto 22.05
Eilen maanantaina mulla oli sitten ensimmäinen tentti liittyen Adulthood and Aging-kurssiin, joka on siis psykologian kurssi. Tentissä oli monivalintakysymyksiä n.50 kappaletta ja sitten 3esseetä. Aikaa tähän kaikkeen oli TASAN 2 tuntia ja siitä ajasta mulla meni sitten osa vastauspapereiden esitietojen täyttämiseen. Olisi tosissaan ollut ihan kiva tietää, miten ne vastauspaperit täytetään (normaalisti on joku ohje, mitä sä teet).. Sain tentin alussa käteeni nipun papereita ja piste. That`s it. No ei muuta kuin pikkupaniikissa katoin, miten muut täytteli niitä ja lopulta selvisin.

Mun mielestä ne tenttikysymykset oli oikeesti tosi vaikeita vai miten on, kun sun pitää muistaa prosentuaalinen  perinnöllisyys saada ApoE-alleeli? Mun mielestä monivalintakysymykset ei vaan ole niin hyviä kuin esseet, joissa todella voit osoittaa sun osaamisesi, akateemisen kypsyytesi sekä uuden ja vanhan tiedon yhdistämisen sekä muokkaamisen.

Fiilis tentistä: en pääse läpi. No en stressaa. Jos en pääse läpi niin se kurssi kaatuu sitten siihen, toisaalta mua ei oo ikinä ahdistanut näin vähän se, että taidan saada hylätyn. Hmm, jännä tunne.

Joo ei ollut sunnuntaina 22.00 paljoa porukkaa kirjastossa
Toinen tentti oli tänään. Excuse me, mutta mitä te ajattelette jos tenttiaika on 3 tuntia ja vastattavaa on monivalintakysymysten lisäksi 7 esseetä???? Mitä ihmettä? Tän kurssin professori nosti tentin alussa pöydälle banaaneja ja omenoita ja sanoi "ottakaa tästä hedelmä ennen tenttiä, en halua että kukaan pyörtyy". Öö, okei. Se taisi sitten kertoa jotain siitä vaikeusasteesta.

Tämänpäiväinen tentti oli hmm... Jep, vaikein mitä oon ikinä tehnyt. Käsi kipeenä siellä yritin parhaani mukaan kirjoittaa joka ikisen asian, mitä olin lukenut. Tentin jälkeen toiset opiskelijat oli ihan kauhuissaan kysymysten vaikeustasosta sekä kirjoittamisen määrästä: " way too difficult and long exam...." I agree !

Fiilis tentistä: en pääse läpi. Oho, jo toinen samanlainen tunne tällä viikolla. Ainut mikä harmittaa on se, että toi aika ei riittänyt mulle enkä kerennyt vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Mua myös ärsyttää se, että tämänpäivän tentissä kysyttiin aivan liian yksityiskohtaisesti kaikkea! Kuvitelkaa, että teidän pitää osata ihan kaikki teoriat ja mallit liittyen gerontologiseen ja gerontologiseen tutkimukseen sekä kulttuurisiin tekijöihin kaiken muun kurssimateriaalin ohella.. Öö, okei...

Kiitos JYU, että teidän tentit on haastavia, mutta mielenkiintoisia! Lopulta voin kyllä todeta, että jos haluatte vaihtoon tänne yliopistoon, niin valmistaudu henkisesti OPISKELUUN ja hyvä sekä sujuva enkun kielen taito ei myöskään ole pahitteeksi.
Just pick what u want to read
Mutta mä päätin, että oon ylpeä itsestäni. Mä selvisin oikeesti noista tenteistä, joita paikallisetkin opiskelijat sanoivat vaikeiksi ja haastavaksi. Kirjoitin englanniksi monta esseetä ja hmm... niistä tuli kyllä hyviä :) Kummassakin tentissä noin 1/3-kysymyksistä oli esitetty niin akateemisella kielellä, että en edes ymmärtänyt niitä... Luin noihin tentteihin ihan mielettömästi ja kulutin lukuprojektiin paljon aikaa (toiset vaihtarit teki pitkiä reissuja, hengasi porukalla ja tutustui yöelämään), mä luin koko ajan.... Opin tästäkin taas uusia asioita ja tiedän ainakin, miten paljon valmistaudun sitten lopputentteihin.


Ihanaa, että noi tentit on nyt ohi! Menen tunnin päästä Bachata ja Salsa- tunneille ystävieni kanssa purkamaan energiaa ja nauttimaan elämästä. Huomenna on sitten vuorossa vapaaehtoistyötä ja torstaina Capoeiraa.

P.S Toisaalta jos kaikki olisi helppoa ja mukavaa, niin en koskaan osaisi arvostaa niitä asioita. Hyvä, että oli vaikeat tentit. Nautitaan pienistä asioista ja niistä itsestäänselvyyksistäkin!

2 kommenttia:

Sara Elina kirjoitti...

Hyvä Ulpu sä selvisit niistä! Oon ylpee susta, kuulostaa tosi vaikeilta. En usko että sä oot tyhmin siellä luokassa ja kyllä sen opettajan pitää päästää ainakin osa opiskelijoista läpi. Kirjoittele miten meni kun tiedät!

Ulpukka kirjoitti...

Kiitti! Luotan kanssa siihen, että joillain on varmasti mennyt huonommin kuin mulla ;) Ensi viikolla tulee toivottavasti tulokset, kerron sitten miten kävi :D